Jazda z przyczepą wiąże się z szeregiem wymogów prawnych. Zanim ruszymy w drogę lepiej zapoznać się dobrze z kodeksem drogowym i sprawdzić, czy nasza przyczepa może legalnie poruszać się po drogach. W przeciwnym wypadku może nas to słono kosztować.

Na początek hak

Początkiem procedur związanych z ciągnięciem przyczepy jest hak. Jeśli dopiero go zamontowaliśmy, koniecznie musimy udać się do stacji kontroli pojazdów, gdzie za 35 zł zalegalizujemy dodatkowy element naszego auta. Następnie jesteśmy zobligowani do wizyty w wydziale komunikacji, ponieważ urzędnik musi wbić nam hak do dowodu rejestracyjnego. Pominięcie tych kroków może mieć dla nas poważne konsekwencje. Najlżejszą z nich jest negatywny wynik corocznego przeglądu samochodu, a pamiętajmy, że od 2017 roku opłata za badanie techniczne jest pobierana z góry. Za brak haka w dowodzie możemy zatem zapłacić dwukrotnie.
Przed zakupem przyczepy należy upewnić się również w kwestii jej wagi. Niezwykle istotne w ciągnięciu przyczep przez samochody osobowe jest DMC, czyli Dopuszczalna Masa Całkowita. Jeżeli posiadamy prawo jazdy kategorii B, ciężar naszego auta oraz przyczepy nie może przekraczać 3500 kg. Jeśli posiadamy kategorię B96, DMC zwiększa się do 4250 kg. Aby legalnie jeździć z przyczepą musimy upewnić się, że nasze auto może ciągnąć pojazd o tej masie (pozycja Q1 i Q2 w dowodzie rejestracyjnym samochodu) oraz że waga przyczepy nie przewyższa masy auta.

Rejestracja przyczepy

Przyczepa samochodowa w świetle przepisów kodeksu drogowego jest rodzajem pojazdu, dlatego konieczna jest jej rejestracja. Po zakupie udajemy się tradycyjnie do wydziału komunikacji, gdzie jesteśmy zobligowani do przedstawienia odpowiednich dokumentów. Są nimi faktura VAT lub umowa kupna-sprzedaży przyczepy oraz wyciąg ze świadectwa homologacji czy odpis decyzji zwalniającej z homologacji. Warto w tym miejscu dodać, że po ostatnich zmianach przepisów niemal niemożliwa jest rejestracja własnoręcznie wykonanych przyczep. Jeżeli kupujemy nowy pojazd sprzedawca powinien posiadać komplet dokumentów dotyczących homologacji. Rejestracja przyczepy wiąże się z opłatami. Dowód rejestracyjny kosztuje 54 zł, a tablica rejestracyjna 40 zł. Do tego doliczyć należy 13,5 zł za pozwolenie czasowe i znaki legalizacyjne oraz 1,5 zł opłat ewidencyjnych. Łączny koszt rejestracji przyczepy to 121,5 zł.

Ubezpieczenie przyczepy samochodowej

Obowiązkowe ubezpieczenie OC w myśl przepisów powinniśmy zawrzeć w dniu rejestracji przyczepy. W przeciwnym wypadku będziemy mieli problem przy odbiorze tzw. twardego dowodu rejestracyjnego. Poza obowiązkową polisą OC tylko niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują dla przyczep lekkich AC lub assjistance. Ceny ubezpieczeń zaczynają się od kilkudziesięciu złotych, a AC od kilkuset.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Produkt dodany do ulubionych

Kontakt

Kontakt

Polska: +48 790 290 721

Modrzyca: +48 880 410 790

Dolna Grupa: +48 662 450 470